Tuesday, September 19, 2006

SaLaM RaMaDhAn UnTuK SeMuA



Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Sebenarnya Allah,DIAlah yang melimpahkan nikmat kepadamu dengan menunjuki kepada kamu keimanan jika kamu adalah orang-orang yang benar".

Al-hamdulillah,pertama dan selamanya marilah kita merafa'kan setinggi-tinggi rasa syukur dan terima kasih kepada Allah SWT kerana dengan limpah kurnia dariNya maka kita sekali lagi dapat berjumpa atau bertemu di bulan ramadhan yang penuh barakah ini.

Selawat dan salam buat junjungan yang tercinta Nabi Muhammad SAW dan tidak dilupakan juga ahli keluarga baginda,para sahabat-sahabat baginda,serta tabi' tabi'en jua salafus soleh.

Firman Allah SWT yang bermaksud:

"(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah)bulan ramadhan,bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan)al-quran sebagai petunjuk itu dan perbezaan(antara yang hak dan yang batil).Kerana itu,barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya)di bulan itu,dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka),maka (wajiblah baginya berpuasa),sebanyak hari ditinggalkannya itu,pada hari-hari lain.Allah SWT menghendaki kemudahan bagimu.dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah SWT atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu,supaya kamu bersyukur.


Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku,maka(jawablah),bahawasanya Aku telah dekat.Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku,agar mereka selalu berada dalam kebenaran."

surah al-baqarah ayat : 185-186

Buat sahabat-sahabat ku sekalian.....

Sesungguhnya ramadhan kini tiba lagi.adakah kita bersedia untuk menyambut bulan yang penuh barakah ini?apakah persiapan kita untuk ramadhan kali ini?

Sesungguhnya firman Allah SWT dalam ayat tadi telah menerangkan kepada kita bahawa bertapa pentingnya bulan ramadhan ini kepada kita sebagai bulan untuk kita melatih peribadi masing-masing kearah yang lebih baik,berdisiplin,tawaduk,beramal soleh serta meniggalkan segala yang dilarang oleh Allah SWT dan melakukan atau melaksanakan segala yang baik(amar ma'ruf nahi mungkar).Lebih-lebih lagi bagi kita ini sebagai tolibul ilmi atau yang belajar ilmu Allah SWT,dan selaku kita seorang insan yang dijadikan oleh Allah SWT sebagai kalifah di muka bumi ini.

Dan bulan ramadhan ini juga telah dijadikan oleh Allah SWT sebagai bulan yang penuh kerahmatan dan keberkatan dimana setiap amalan yang dilakukan akan diberi ganjaran yang amat besar serta menjadikan kita seorang yang tunduk,patuh dan takut atas perintah Allah SWT selaku kita ini insan yang lemah disisiNYa.

Disini ana mengharapkan kepada semua sahabat-sahabat semoga ramadhan yang mendatang pada kali ini lebih bermakna dan dapatlah kita sama-sama memperbanyakkan amalan kita pada Allah SWT.

Mudah-mudahan dengan kesungguhan kita untuk beribadah pada Allah SWT sambil berdoa moga-moga kita semua diberi peluang oleh Allah SWT untuk bertemu dengan malam lailatul qadarNYa yang penuh rahmat dan keberkatan serta menjadikan kita hamba yang soleh.

INSYAALLAH.....

AMIIIIIN......




0 comments: