Monday, July 4, 2011

KIASAN DALAM DAKWAH RASULULLAH S.A.W

Rasulullah s.a.w sering menggunakan uslub yang bervariasi dalam menyampaikan satu-satu mesej kepada para sahabat dan umat baginda.Antara uslub tersebut, ada yang menggunakan unsur alam sebagai perumpaan dan kiasan.

Berikut adalah sebahagian contoh kiasan dan maksudnya sebagaimana yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w melalui sabda Baginda yang releven hingga kini.

ORANG YANG BERILMU
diumpama dengan air mata yang mengalir sesebuah negeri.Ummah pasti akan mendapat manfaat daripada orang yang berilmu.

ORANG YANG BERJUDI
diibaratkan seprti berwuduk dengan nanah dan darah babi lalu mengerjakan solat.Kemudian dia berangan-angan Allah akan menerima amalannya.

ORANG YANG SOLAT TETAPI TIDAK SEMPURNA
rukuk dan sujudnya diibaratkan seperti orang yang sedang lapar tetapi tidak makan kecuali hanya satu atau dua suap sahaja.

PERUMPAMAAN RASULLULAH DALAM BERDAKWAH
adalah seperti seorang majikan yang membina rumah dan membuat jamuan,kemudian mengutuskan seorang penyeru untuk mengundang orang ramai utuk menghadiri jamuan di rumahnya.
Majukan = Allah
Jamuan = Syurga
Penyeru = Rasulullah s.a.w

ORANG MUNAFIQ
yang membaca al-quran ibarat rayhanah;berbau harum tetapi rasanya pahit.Manakala orang munafiq yang tidak membaca al-quran diibaratkan seperti buah hanzalah yang pahit rasanya dan langsung tidak berbau wangi.

SOLAT LIMA WAKTU
dikiaskan dengan seseorang yang mengalir di hadapan rumahnya sebatang sungai dan mandi lima kali sehari hingga tiada lagi daki-daki melekat dibadannya.

ORANG MUKMIN YANG SALING MENGASIHI
dan menyayangi kerana ALLAH ibarat satu tubuh.Apabila sakit satu bahagian,maka seluruh bahagian juga akan sama merasai sakit,seperti tidak bermaya,tidak dapat tidur dan sebagainya.

0 comments: